ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 204   آذر ماه 1401
 

 
 

 
 
   شماره 204   آذر ماه 1401


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نمايش: 642 بارریشه‌یابی پدیده فرار از حجاب
بعد از سقوط رضاشاه و دگرگوني اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشور، در دستورالعملهاي صادره از سوی دولت راجع به بی‌حجابی، سياست تشويق بر سياست تنبيه ترجيح يافت. برخورد غير مستقيم و توجه به امر تبليغات براي پيشبرد طرح حجاب‎زدايي كه سياست شاه جديد و دولتهاي او بود، اثرات منفي ديرپايي برجاي گذاشت و فرهنگ «كشف حجاب» كه از ابتدا با برداشتن روبنده و نقاب شروع شده بود، تبديل به «فرهنگ برهنگي» و متعاقب آن «برهنگي فرهنگي» شد.


تعداد نمايش: 696 بارسابقه تجزیه‌طلبی در ایران
تجزیه‌طلبی پدیده‌ای‌ است که در متن اکثر آشوب‌ها و اغتشاشات تاریخ معاصر ایران وجود داشته است. آشوب‌هاي جدائي‌طلبانه، يكي از چهره‌هاي اصلي توطئه‌هاي استعماري و نواستعماري است و با وقوع هر ناآرامی پای تجزیه‌طلبان اغتشاشگر را از کردستان تا بلوچستان و خوزستان و .... به میدان می‌کشاند.


تعداد نمايش: 620 بارنقش ارازل و اوباش در ایجاد «بلوای نان»
وقایع روز 17 آذر 1321 و نقش گسترده اراذل و اوباش در ایجاد هرج و مرج و درگیری در این روز، برای این بود که مختصر آزادی به دست‌آمده پس از سقوط رضاشاه در ایران را در نطفه خفه کنند، تا مردم هرگز بیدار نشوند؛ چرا که بیداری آنان به زیان منافع متفقین بود؛ متفقینی که کشور را همچنان در اشغال خود داشتند.


تعداد نمايش: 620 بارگزارش یک ماموریت
حجت‌الاسلام فلسفی: در آذر سال ۱۳۵۸ پیغام امام خمینی(ره) را خدمت آقای شریعتمداری بردم و از قول ایشان به او گفتم: «حزب خلق مسلمان سوابق بدی دارد. از این حزب فاصله بگیرید تا جایگاه و احترامتان در جامعه محفوظ بماند.» ولی آقای شریعتمداری به این پیام امام جواب منفی داد و....


تعداد نمايش: 637 بارسابقه تلاش شهید مفتح برای ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه
مقاله شهید دکتر محمد مفتح تحت عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» که در سال ۱۳۴۰ خورشیدی در نشریه «درس‌هایی از مکتب اسلام» در قم چاپ شده، به خوبی نشانگر نوع تفکر و تلاش عملی استاد مفتح و بیان‌کننده سابقه تلاش‌های ایشان در زمینه ایجاد وحدت اسلامی میان دوقشر روحانی و دانشجو است.


تعداد نمايش: 609 بارشهید مدرس به روایت کاردار سفارت آمریکا
کاردار آمریکا در تهران: «مدرس در خانه‌ای محقر زندگی می‌کند ولی حمایت بسیاری از مردم را به همراه خود دارد. او هرگز به سوء‌استفاده از قدرت متهم نشده است. از هیچکس ترس یا واهمه‌ای ندارد. حتی از شخص قلدری همچون رئیس الوزرا (رضاخان). مدرس تنها کسی است که جرأت کرده رضاخان را تحقیر و استهزا کند. او در جلسه علنی مجلس شورای ملی با صراحت از استیضاح یا حتی عزل رضاخان سخن به میان آورده است.»


تعداد نمايش: 632 بارتولد تا ترور شهید مدرس به روایت خودش
دهم آذر سالگرد به شهادت رسیدن آیت‌الله سید حسن مدرس به دست عوامل رضاخان می‌باشد. متن زیر روایت آن شهید راجع به زندگی‌نامه خودش از زمان تولد تا ترور نافرجام وی در پاییز سال 1305 خورشیدی است. وی این زندگی‌نامه را به درخواست مدیر روزنامه اطلاعات نوشته و در اختیار این روزنامه قرار داده است.


تعداد نمايش: 633 بارخفیه‌نگاری
از دوايري كه در اواخر دوران سلطنت ناصرالدين شاه تشكيل شد «دايره خفيه‌‌‌نگاري» است كه وظيفه اوليه آن كشف جرايم و جلوگيري از اعمال تروريستي و بمب‌گذاري بود. هدف اين بود كه از سوءقصد احتمالي به جان رجال و دولتمردان درجه اول كشور جلوگيري شود و از طريق دايره خفيه‌‌‌نگاري، توطئه‌كنندگان قبل از انجام هرگونه اقدام سوء شناسايي و دستگير شوند.


تعداد نمايش: 619 بارتاریخ‌نگاری مغرضانه در باره نهضت جنگل
استاد دوانی: اکثر اعضای نهضت جنگل را چهره‌های روحانی تشکیل داده بودند. هدف آنان مبارزه با نفوذ بیگانگان و برانداختن نظام فاسد و دست‌نشانده داخلی بود. از این رو قضاوت اکثر مورخینی که راجع به نهضت میرزا کوچک خان جنگلی قلم زده‌اند، غرض‌آلود، غیر منصفانه و توام با تحریف است.


تعداد نمايش: 610 باربازخوانی نقش انگلیس در سرکوب قیام میرزا کوچک‌خان
انگلیسی‌ها در سال‌های پایانی عمر حکومت قاجار و در شرایطی که تلاش می‌کردند بستر لازم را برای کودتای رضاخان فراهم سازند، نقش موثری در سرکوب نهضت‌های آزادیبخش اسلامی در گوشه و کنار ایران داشتند. آنان از جمله در نابودی نهضت میرزا کوچک‌خان جنگلی فعالانه ایفای نقش کردند. متن حاضر گزارشی از نقش انگلیس در مبارزه با نهضت جنگل به روایت اسناد وزارت خارجه آمریکاست.


تاملی در
«اعلامیه جهانی حقوق بشر»

روز ۱۹ آذر 1327 در تاریخ سیاسی جهان به عنوان «روز چهانی حقوق بشر» نام‌گذاری شده است.
اندیشه حمایت از «حقوق بشر» از دیرباز به عنوان محملی برای مبارزه با ظلم و بی عدالتی مطرح بوده و در آثار برجای مانده از فلاسفه یونان باستان: سقراط، افلاطون، ارسطو و .... به حقوق شخصی و اجتماعی انسانها اشارات فراوانی رفته است.
با ظهور اسلام، پیامبر اکرم(ص) به عنوان مصلح بزرگ، رهایی‌بخش انسان‌ها، بازکننده زنجیرهای اسارت و مظالم حاکمان جور، بر تارک عصر جاهلیت درخشید و پیرو آن، مبحث حقوق بشر عینیت بیشتری یافت. این نخستین بار بود که بشر عصر جاهلی با پدیده‌ای به نام «حقوق بشر» و آزادی های شخصی و فردی، و مهمتر از آن با مبارزه‌ای جدی و فراگیر برای احیاء این ارزش‌ها آشنا می‌شد.
جنگ جهانی اول و متعاقب آن تدوین «میثاق جامعه ملل» (۲۸ ژوئن ۱۹۱۹) و سپس تأسیس نهاد «جامعه ملل» (10 ژانویه ۱۹۲۰)، سرآغازی بر اجرای منشوری با هدف احیای حقوق فردی و اجتماعی انسان‌ها تحت عنوان «حقوق بشر» گردید. تدوین این منشور، نتیجه فشار افکار عمومی جهان برای فرار از ظلم و ستم طولانی دولت‌های استعماری بود. آمریکا، انگلستان و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که در آنها حقوق اقلیت‌ها و به خصوص حقوق زنان، به شدت مورد بی اعتنایی بود .
در آمریکا در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، زنان از حقوق مساوی با مردان برخوردار نبودند و از حق رای دادن محروم بودند. در اعلامیه استقلال ایالات متحده امریکا (ژوئیه ۱۷۷۶) که از سوی توماس جفرسون یکی از متفکرین اصلی و بنیانگذاران امریکا نگاشته شده بود، هیچ اشاره‌ای به حقوق زنان نشده بود. در این کشور از زمان استقلال آمریکا (سپتامبر 1783) تا پایان جنگ جهانی اول، نه تنها زنان، بلکه بومیان امریکایی و افراد رنگین پوست نیز مجبور بودند که مدت‌های طولانی برای حقوق بشری و مدنی خود انتظار بکشند. آنان از حق رای برخوردار نبودند و در نظرخواهیهای اجتماعی به حساب نمی‌آمدند. در این کشور و همچنین در انگلیس، سیاه‌پوستان، شهروندان درجه 2 محسوب می‌شدند.
با پایان یافتن جنگ جهانی اول در «میثاق جامعه ملل»، دولتهای عضو متعهد شدند که برای تامین و حفظ شرایط عادلانه و انسانی کار برای مردان، زنان و کودکان و همچنین رفتار عادلانه با بومیان مستعمرات خود صرف نظر از جنسیت و رنگ پوست آنان تلاش کنند. با همین هدف بود که ابتدا «سازمان بین‌المللی کار» به وجود آمد.(۱۹۱۹) هدف از تاسیس این سازمان تلاش برای بهبود شرایط زندگی و کار میلیونها کارگر در سراسر جهان و تدوین مقررات لازم‌الاجرا برای این منظور بود تا راه نیل به عدالت اجتماعی و حقوق انسانی تامین گردد. در ادامه این تحولات، در سال 1920 نیز سیستم حقوق اقلیت‌ها ایجاد شد.
بنابراین توجه افکار عمومی به مقوله حقوق بشر، ریشه در ظلمی داشته که در قرون گذشته توسط دولت‌های غربی از جمله آمریکا و چند کشور دیگر اروپایی علیه زنان، کارگران، کودکان، سیاه پوستان، رنگین‌پوستان و .... اعمال می‌شد. این فشار جهانی سبب شد در سال‌های جنگ دوم جهانی و پس از آن، مقوله حقوق بشر مکتوب و لازم الاجرا شناخته شود.
هنگامی که منشور سازمان ملل در شهر سانفرانسیسکو در دست تدوین بود (۲۵ آوریل تا ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵)، موضوع احترام به حقوق بشر و آزادیهای سیاسی مردم، با فشار افکار عمومی جهان در متن منشور لحاظ گردید. هم در مقدمه منشور و هم در ۶ ماده آن به موضوع حقوق بشر توجه شد. پس از چندی سازمان ملل با اصرار اعضا ساز و کاری را به وجود آورد که این حقوق، همه جا و برای همه ملت‌ها قابل اجرا باشد. به این ترتیب «کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر» وابسته به سازمان ملل در ژوئن ۱۹۴۶ شکل گرفت. این کمیسیون چند ماه بعد در اول ژانویه ۱۹۴۷ در پی یک رشته مطالعه و بررسی در قوانین اساسی کشورها و بحث و گفتگو در کمیسیون‌های مختلف، لایحه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل تقدیم کرد که این مجمع آن را در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ (۱۹ آذر ۱۳27) با 48 رای مثبت و 8 رای ممتنع، تحت عنوان «اعلامیه جهانی حقوق بشر» تصویب کرد و این روز را به احترام این مصوبه و به احترام حقوق همه ملت‌ها و نژادها و زنان و کودکانی که طی سال‌ها و قرن‌های متمادی تحت ظلم و ستم و تعدی استعمارگران بودند، «روز جهانی حقوق بشر» نام نهاد.
«اعلامیه جهانی حقوق بشر» بیش از سایر متونی که تا آن زمان درباره حقوق انسانها در کشورهای مختلف جهان منتشر شده بود، مقبولیت عام یافت. این اعلامیه که دارای یک مقدمه و 30 ماده است، اثرات عمده‌ای در تدوین قوانین


 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir