ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 150   اردیبهشت ماه 1397
 

 
 

 
 
   شماره 150   اردیبهشت ماه 1397


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
اولین سند ساواک در باره امام خمینی

سرهنگ قلقسه ـ رئیس دایره ایالات و مذاهب ساواک ـ در 22 اسفند 1335 که ساواک تازه تأسیس شده بود در گزارشی که توسط سرهنگ دوم رحمانی درباره حوزه علمیه قم تهیه شده بود، اعلام کرد مرجع اول آقای حاج حسین طباطبایی بروجردی است که بیش از پنج هزار نفر از طلاب مقیم قم اساس معیشت‌شان با مساعدت‌ ایشان می‌باشد و به هر طلبه به حسب مدارج تحصیل و وضع خانوادگی ماهیانه نقدی و جیره جنسی (حواله نان) تعلق می‌گیرد. بنابراین گزارش آقای بروجردی دارای دو پیشکار هستند. «1ـ آقای حاج احمد که مراتب امور شخصی آیت‌الله است. 2ـ آقای شیخ محمدحسین احسن که متصدی دفاتر طلاب و مباشر پرداخت است.» در ادامه گزارش درباره تعداد طلاب آیت‌الله بروجردی آمده بود: «تعداد طلابی که درس خارج استفاده می‌کنند در حدود 1300 نفر می‌باشد که همیشه در محضر درس آیت‌الله در مسجد بالاسر در حدود هزار نفر حاضر می‌شوند.»
طبق این گزارش «آیت‌الله خمینی با 500 طلبه درس خارج، بیشترین تعداد طلبه را بین علمای قم، پس از آیت‌الله بروجردی در کلاس درس خود دارد.»
در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که آقایان سیدکاظم شریعتمداری و حاج آقا روح‌الله خمینی و سیدمحمدحسین قاضی طباطبایی )علامه طباطبایی( به مسایل اجتماعی علاقه دارند. آنها همچنین تبلیغات و فعالیت منطقی علیه کمونیزم را هم تعقیب می‌کنند. علاوه بر این سه نفر عموم علما و مدرسین مخالف کمونیسم هستند ولی به دستگاه حاکمه کشور هم اعتقادی ندارند.

منبع: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ـ سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک ـ جلد اول ـ‌تهران ـ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ـ 1386 ـ صص 49 ـ 45.

این مطلب تاکنون 2035 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir