ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 8   آبان‌ماه 1385
 

 
 

 
 
   شماره 8   آبان‌ماه 1385


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
«آشنايي با مورخين معاصر -3»
جواد منصوري

«.... بسياري از كساني كه در متن تحولات بوده و خود بخشي از حوادث تاريخي را خلق كرده‌اند، به دنبال تأليف و تدوين تاريخ نبوده و پس از فوت آنان نيز تاريخ‌نگاري به كساني واگذار شده كه صلاحيت و توان علمي و صداقت چنداني براي ايفاي اين مسئوليت ندارند. اين پديده زمينه تحريف و تخريب تاريخ را به وجود آورده است...»
عبارات فوق بخشي از اظهارات دكتر جواد منصوري محقق و پژوهشگر معاصر در گفت وگو با مجله الكترونيكي «دوران» ـ وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي ـ است . وي در اين مصاحبه ديدگاههاي خود را درباره تاريخ‌نگاري در ايران بيان كرده است.
منصوري در 1324 در شهرستان كاشان متولد شد. او كه فارغ‌التحصيل رشته اقتصاد است در 1343 به عضويت حزب ملل اسلامي درآمد. در مهر 1344 توسط ساواك دستگير و به 6 سال زندان محكوم شد اما پس از 4 سال آزاد گرديد. در خرداد 1351 نيز به اتهام مبارزه با رژيم پهلوي دستگير شد اما در آذر 1357 در نتيجه اوجگيري انقلاب اسلامي آزاد شد.
جواد منصوري از بنيانگذارن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ونخستين فرمانده كل اين ارگان به شمار مي‌رود. همچنين از ا عضاي شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي بوده و از فروردين 1360 به وزارت امور خارجه منتقل شد. او در سمت معاونت فرهنگي و كنسولي اشتغال يافت و در 1368 به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان به مدت چهار سال خدمت كرد. از مهر ماه سال 1372 به عنوان معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي منصوب گرديد و از مهر 1374 در سمت مشاور وزير امور خارجه و از دي ماه 1384 با حفظ سمت به رياست اداره كل اسناد وتاريخ ديپلماسي منصوب گرديد.
منصوري متأهل و دراي دو فرزند است و از وي 14 كتاب به شرح زير به رشته تحرير درآمده است:
ـ شناخت استكبار.
ـ 25 سال حاكميت آمريكا در ايران.
ـ فرهنگ استقلال.
ـ مقدمه‌اي بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران.
ـ جنگ فرهنگي عليه انقلاب اسلامي.
ـ شناخت و تحليل پديده‌هاي سياسي.
ـ سير تكويني انقلاب اسلامي.
ـ فرهنگ استقلال و توسعه.
ـ قيام 15 خرداد به روايت اسناد ساواك.
ـ هويت سياسي و نهادهاي اجتماعي.
ـ خاطرات جواد منصوري.
ـ قيام 15 خرداد (تاريخ تحليلي نهضت اسلامي).
ـ آمريكا و خاورميانه.
ـ چالشهاي ايران و آمريكا.
ـ نظام سلطه در قرن 21
آقاي منصوري در مورد علت انتخاب «تاريخ‌ نگاري» به عنوان يك رشته تخصصي مي‌گويد: تاريخ، اساس و مهمترين رشته علوم انساني و تاريخ معاصر ايران آينة تمام نما و كاملي از ويژگيهاي فرهنگي، اجتماعي و چگونگي تحولات آن مي‌باشد. علم تاريخ براي كساني كه مي‌خواهند نقش بيشتري در روند تحولات سياسي داشته باشند، بسيار آموزنده و تأثيرگذار است. از اينرو گفته‌اند: كسي كه تاريخ نمي‌داند چيزي نمي‌داند. هر چند مبالغه‌آميز است.
منصوري مي‌گويد مقطع مشروطيت تا پيروزي انقلاب اسلامي به ويژه فاصله كودتاي 28 مرداد 1332 به بعد، بيشتر مورد علاقه و تدريس و تحقيق وي بوده است.
از او در زمينه مهمترين تحول در عرصه تاريخ نگاري پرسيديم. در پاسخ گفت:
بسياري از كساني كه در متن تحولات بوده‌اند و خود بخشي از حوادث را خلق كرده‌اند كمتر به دنبال تدوين و تأليف بوده‌اند و پس از فوت آنان نيز تاريخ‌ نگاري اغلب به كساني واگذار شده كه صلاحيت و توان علمي و صداقت چنداني براي تاريخ‌نگاري ندارند. اين جريان زمينة تحريف و تخريب تاريخ و عبرتهاي حاصل از آن را به وجود آورده است.
منصوري كتاب «15 خرداد به روايت اسناد» را بيش از ساير آثار مكتوب خود مي‌پسندد. وي در اين زمينه مي‌گويد:
«قيام 15 خرداد به روايت اسناد» كه پس از بررسي و خلاصه‌گيري از دهها هزار سند تدوين و پس از انتشار يكي از كتب مرجع شد، هر چند كه قرار بود براي يك مقطع 25 ساله نوشته شود ولي شرايط اجازه انجام آن را نداد.
دكتر جواد منصوري در زمينه راههاي تقويت علم تاريخ‌نگاري در كشور مي‌گويد: توليد فيلم از زندگي و مبارزات شخصيتها و مردم مبارز، رمان، نمايشنامه‌ و كتابهاي كم حجم و به زبان ساده و مفيد و تأثيرگذار است. وي به ضعف كادر آموزشي در كشور اشاره كرد و گفت: در مراكز آموزشي مهمتر از ضعف منابع آموزشي تاريخ معاصر، ضعف كادر آموزشي و اساتيد هستند كه در مواردي واقعاً غير علمي و ضعيف مي‌باشند. وي افزود متأسفانه در مواردي اساتيد با ديدگاههاي انحرافي و مغرضانه به تدريس تاريخ مي‌پردازند كه نگران كننده است.
منصوري مي‌گويد: تاريخ نويسان عالم و متعهد در عرصه تاريخ‌نويسي معاصر چندان فعال نبوده‌اند، زيرا انگيزه‌اي براي پرداختن و صرف وقت در اين زمينه را نداشته‌اند. اما متأسفانه مراكز آموزشي و تحقيقاتي قدرتهاي استعماري براي انحراف افكار و تحريف وقايع سرمايه‌ گذاري زيادي داشته‌ اند.
وي در عين حال مي‌گويد: در يك دهه گذشته انتشار اسناد وحضور فعال مراكز تحقيقات تاريخي در داخل كشور تا حدود زيادي كمبود منابع و كتابهاي معتبر را از بين برده است. وي اظهار اميدواري كرد در صورت تداوم اين وضعيت راه‌اندازي شبكه ملي اسناد تاريخي و تشكيل انجمن تاريخ‌پژوهان و تشويق مسئولان، وضعيت تاريخ‌نگاري تكامل و ارتقاء داشته باشد.
آقاي منصوري كتابهاي منتشر شده از سوي مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي را «ارزنده، مهم و مرجع» خواند و تداوم انتشار اين آثار را سازنده و مفيد دانست.
وي در پايان، افشاء ماهيت جريانهاي سياسي و فكري و عملكرد آنها در كشور و هدايت مديران ذيربط را براي تربيت نسلهاي آينده ضروري خواند.

این مطلب تاکنون 3444 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir