ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 73   آذر ماه 1390
 

 
 

 
 
   شماره 73   آذر ماه 1390


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
برگ ديگري از عياشي اردشير زاهدي

اردشير زاهدي در قلمرو اخلاق و منش انساني بس ضعيف و فاقد فضائل اخلاقي و شخصيت و منش قابل قبول حتي براي همكيشان داخلي و خارجي خود بود. اسدالله علم در خاطرات خود به مناسبت‌هاي مختلف برخي ويژگي‌هاي مذموم زاهدي را بيان مي‌كند، از جمله در جايي اشاره داد كه «... آدم فضول و خودسري است. گزارشات متعدد ساواك از رفتار و گفتار زننده و سخنان ركيك وي كه زبانزد عام خاص وجود دارد افراط و زياده‌روي وي در در هرزگي و شهوت او را يكه‌تاز عرصه عياشي و خوشگذراني در تاريخ سياسي معاصر نموده است.
به دنبال گسترش موج فساد مالي و اخلاق در بين سردمداران رژيم شاه و تأسيس مراكزي براي ترويج و برگزاري و توسعه جنبه‌هاي گوناگون فساد و فحشاء، بعضي از نمايندگيهاي سياسي ايران در خارج از كشور نيز به مراكز ترويج و اشاعه فحشاء تبديل شده بودند. از اين حيث سفارت ايران در امريكا نقش ويژه‌اي داشت و از اين راه به رتق و فتق بسياري از مسايل سياسي مي‌پرداخت. براي نمونه مي‌توان به افشاگري مايكل بارنر نماينده ايالت مريلند و عضو حزب دمكرات امريكا درباره رشوه‌دادنهاي هنگفت سفارت ايران به مقامات امريكايي و برخي اعمال ضد اخلاقي زاهدي كه در مجله نيويورك تايمز منتشر گرديده اشاره داشت: «... استفاده از حربه سكس و ترياك در منزل اردشير زاهدي سفير ايران، براي جلب سياستمداران متنفذ امريكا ورد زبان محافل واشنگتن است... بعد از گذشت ساعاتي از معارفه زاهدي به جواني كه محافظ او بود دستور داد تا منقل ترياك و حشيش را بياورد. همه دور و بر او لم داده بودند، وافور و ترياك را به هم رد مي‌كردند. بعد از مدتي زاهدي به يكي از زنان مجلس(آنها اغلب فاحشه بودند كه معمولاً آنها را پيدا مي‌كرد ولي بعضي نيز از كارمندان سفارت بودند) گفت برقصد او در جمع شروع به رقصيدن و لخت شدن كرد در حالي كه ايراني‌ها و ميهمانان تماشا مي‌كردند جملات ركيك و زننده بر زبان مي‌آوردند و به اعمال جنسي مشغول مي‌شدند، در يكي از پارتيها نماينده كنگره، ال‌اف را ديدم. او ميهمان افتخاري بود،‌ او ترياك نكشيد ولي زاهدي زنهاي مجلس را به نوبت جلو او رژه برد و انتخاب اول را به او محول كرد و او يكي از زنان ايراني را انتخاب كرد و...»
رفتار خارج از موازين اخلاقي اردشير زاهدي آنچنان با شخصيت و شاكله او عجين شده بود كه در تمام دوران زندگي شخصي و سياسي‌آش به انحاء مختلف جلوه داشت. علاوه بر انحرافات اخلاقي، زاهدي همواره در روابط اجتماعي و اداري نيز دچار مشكل بود. به نحوي كه دامنه برخوردها و گفتار خارج از آداب اجتماعي وي به حدي رسيد كه در محافل سران رژيم مورد بحث قرار مي‌گرفت. در دوران وزارت زاهدي در دستگاه سياست خارجي رژيم،‌ برخوردهاي ناشايست وي باعث رنجش بسياري از كارمندان و كارشناسان گرديد و به همين دليل موجي از اعتراضات و مخالفت‌ها بر عليه وي بر پا شد. گزارشات مستند ساواك از اوضاع و احوال وزارت امور خارجه در دوران تصدي اردشير زاهدي و نيز اسناد و مدارك و خاطرات رجال سياسي دوران پهلوي، هر يك به گوشه‌هايي از رفتارهاي غير اخلاقي اردشير زاهدي اشاراتي دارند.
دوستي و رفاقت او با دكتر سعيد حكمت نماينده مجلس شوراي ملي و رئيس اداره پزشكي قانوني كه از رجال فاسد دوران پهلوي بود، زمينه‌اي براي ترتيب دادن پارتي‌ها و مجالس عياشي مهيا ساخته بود. به اعتراف حسين فردوست، در حصارك، ويلايي بود كه اردشير زاهدي و تعدادي از رفقاي فاسد جوان او منتظر شكار دخترها و زنها مي‌نشستند و نكته قابل توجه اين كه فرح ديبا، كه دختري فقير بود به حصارك مي‌رود تا با توسل به اردشير زاهدي بتواند در پاريس تحصيل و زندگي كند و چون اردشير زاهدي، فرح را نمي‌پسندد، او را به محمد‌رضا پهلوي معرفي مي‌كند. محمدرضا نيز او را مي‌پذيرد و بدون تحقيق قبلي او را به فرودگاه مي‌برد و در هواپيما به وي پيشنهاد ازدواج مي‌دهد. فرح نيز بلافاصله قبول مي‌كند و دختري كه تا يك ساعت پيش از زاهدي پول مي‌خواست، حال قرار شده با شاه ازدواج كند.
همان‌طور كه پيشتر نيز اشاره شد، زاهدي در زمان مسؤوليت سفارت ايران در امريكا و لندن به فساد اخلاقي اشتهار داشته‌ است. روابط نامشروع وي با ژاكلين كندي بيوه جان‌اف كندي رئيس جمهور اسبق امريكا كه پس از مرگ كندي با اوناسيس ميليونر معروف يوناني ازدواج كرده و جدا شده بود، نقل محافل امريكايي بود. در همين رابطه ديلي اكسپرس در طي مقاله‌اي به قلم «ويليام رينون» تحت عنوان «كوكتل» مي‌نويسد: «اخيرا ژاكلين اوناسيس اسكورت تازه‌اي يافته است و در پارتيهاي جنگل‌وار واشنگتن كه ژاكلين به پيروي از مد شركت مي‌كند اردشير زاهدي او را همراهي مي‌كند، ‌آيا او را به خاطر مي‌‌آوريد؟ وي سفير شاه ايران در لندن و داماد شاه بود. هنگامي كه پارتيها حقيقتاً پارتي بود، اردشير زاهدي به عنوان يكي از بزرگترين برگزاركنندگان پارتيها شهرت يافته بود... ارتباط اخيرش با بيوه اوناسيس هم‌اكنون در محافل سياسي بر سر زبانهاست. به قول آنها تركيب اين ايراني جالب توجه و بانوي اول سابق امريكا، تركيبي است مسحور كننده در شيمي اجتماع، آيا اين آزمايش توفيق‌آميز خواهد بود؟». در همين باره ارتباط نامشروع زاهدي با اليزابت تايلور هنرپيشه‌ امريكايي نيز قابل توجه است.
نگاهي اجمالي به شخصيت اردشير زاهدي نشان مي‌دهد زندگي وي مشحون از هرزگي و بي‌بند‌و‌باري است. كه قلم و بيان از شرح آن شرم دارد.

***
1- . سيد جلال‌الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر ايران، ج 2، ص 187.
2- . ظهور و سقوط سلطنت پهلوي، ج 1، ص 211.
3- . انقلاب اسلامي به روايت راديو بي‌ بي سي، عبدالرضا هوشنگ مهدوي، ص 429، انتشارات طرح نو.

منبع:‌رجال عصر پهلوي، اردشير زاهدي به روايت اسناد ساواك، مركز بررسي اسناد تاريخي،‌ صفحات 16 تا 18.

این مطلب تاکنون 11164 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir